کد خبر 1246842
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۹
کنکور به دنبال بی‌اعتباری معلم و کتاب درسی!/ علت ریاضی‌گریزی دانش‌آموزان چیست؟

عضو شورای تالیف کتاب ریاضی سازمان پژوهش با اشاره به دلایل ریاضی‌گریزی دانش‌آموزان گفت: فرایند فعلی طراحی سؤالات کنکور سراسری این است که معلم اعتماد خود را به مولف کتاب درسی از دست می‌دهد.

به گزارش مشرق، رضا حیدری قزلجه؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای تالیف کتاب ریاضی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، درباره ارتباط مولفان کتاب ریاضی با دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد:‌ ارتباط مولفان با دانشگاه فرهنگیان به صورت رسمی و بدین صورت که اساتید دانشگاه فرهنگیان برای دبستان و دبیرستان کتاب درسی بنویسند، وجود ندارد اما از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان افراد زیادی هستند که جزو مولفان کتاب درسی باشند.

دلایل ریاضی‌گریزی دانش‌آموزان

وی درباره ریاضی‌زدگی دانش‌آموزان گفت: سال ۶۲ چنین موضوعی را داشتیم و ورودی‌های رشته ریاضی در دبیرستان‌ها به ۸ درصد رسیده بود و در آن ایام راهکارهایی را اتخاذ کردند از جمله اینکه مسابقات دانش‌آموزی پررنگ شد و سال ۱۹۹۸ بعد از ۱۱ سال ایران در المپیاد جهانی رتبه نخست را کسب کرد که موج مثبتی را در مدارس ایجاد کرد همچنین برخی نشریات از جمله رشد آموزش ریاضی ایجاد شد تا گروه ریاضی دفتر تألیف را با دبیران سراسر کشور و دانش‌آموزان ارتباط داده و مسابقات و برنامه‌هایی برگزار شود تا دانش آموزان به ریاضی علاقه‌مند شوند.

بیشتر بخوانید:

سوال‌های کنکور خارج از کتاب ریاضی قابل حذف است

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: هم‌اکنون در حال تدوین طرحی درباره راه‌های جذب و نگهداشت دانش‌آموزان در رشته ریاضی هستیم همچنین انتشار مجله‌ برهان ریاضی برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش ادامه دارد و در هر شماره آن، ریاضی‌دانان معاصر را معرفی می‌کنیم تا دانش آموز فقط هنرپیشه‌ها و خوانندگان را الگو قرار ندهد و با دانشمندان ریاضی هم آشنا شوند! با توجه به اینکه در صحبت‌های رهبر انقلاب نیز عدم گرایش به رشته‌های علوم پایه مطرح شده است، رسانه‌ها باید در این زمینه همراهی کنند تا افراد موفق در رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضی‌دانان معروف را معرفی کنیم.

حیدری با اشاره به اینکه در کتاب‌های درسی تلاش بسیاری شد تا دانش‌آموزان از درس ریاضی گریزان نشوند، متذکر شد: هم‌اکنون سازمان پژوهش به سمت این می‌رود که کتاب‌های درسی به کد QR مجهز شوند تا دانش‌آموز بتواند فیلم‌های آموزشی را تماشا کرده و در فراگیری ریاضی به آنها کمک شود البته در نهایت تمام این موارد تحت ارزشیابی کنکور سراسری قرار گرفته و دانش‌آموز به کتاب و معلم خود بی‌اعتماد می‌شود!

عضو شورای تالیف کتاب ریاضی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: اگر روانشناسی آموزش ریاضی و نظریه‌های یادگیری اعمال شود می‌تواند روند ریاضی‌زدگی دانش‌آموزان را اصلاح کند البته ریاضی‌گریزی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی کمتر مشاهده می‌شود چون کتاب‌های درسی نسبت به گذشته به فرایندهای ریاضی بهتر پرداخته‌اند تا دانش‌آموزان به جای دافعه به درس ریاضی جذب شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که وضع کنونی سؤالات کنکور سراسری به نفع یا ضرر آموزش و یادگیری ریاضی است؟ متذکر شد: قطعاً به ضرر است؛ سازمان سنجش می‌گوید ۷۳ هزار معدل بالای ۱۹ داریم و می‌خواهد ۵ درصد بالای دانش‌آموزان را سنجش کند اما وقتی همه از سؤالات ریاضی عبور می‌کنند و آن را سفید می‌گذارند چه چیزی سنجیده خواهد شد؟

حیدری بیان کرد: همواره به معلمان می‌گویم اگر تیزهوش‌ترین دانش‌آموزان در کلاس درس باشند باز هم پله اول باید کتاب درسی باشد چون اگر دانش‌آموز مفهوم را یاد نگیرد قطعاً نمی‌تواند مسئله را حل کند همچنین بسیاری از دبیران کنکوری در سال‌های اخیر می‌گفتند از کتاب‌های درسی استفاده می‌کنیم، سازمان سنجش نیز دو سال گذشته تا حدودی چارچوب کتاب‌های درسی را رعایت می‌کرد، سال ۹۸ در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی دو یا سه سؤال خارج از محتوای کتاب درسی بود.

بی‌اعتمادی دانش‌آموز به معلم و کتاب درسی!

این استاد دانشگاه فرهنگیان متذکر شد: آسیب فرایند فعلی طراحی سؤالات کنکور سراسری این است که معلم اعتماد خود را به مولف کتاب درسی از دست می‌دهد و دانش‌آموزان نیز به معلم و کتاب درسی بی اعتماد شده و در این شرایط موسسات آزمون‌ساز و انتفاعی رشد می‌کنند! دانش‌آموزی که ۱۲ سال کتاب‌های درسی را خوانده است، با کنکوری مواجه می‌شود که به کتاب درسی وفادار نبوده است!

وی ادامه داد:‌ می‌توان سؤالاتی را طرح کرد که ضمن رعایت اهداف کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان را به خوبی تمیز دهد؛ باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، متخصصان بسیاری در حوزه سنجش داریم که ریاضی دانشگاهی و دبیرستانی را می‌شناسند؛ اگر دایره وسیع‌تر و از خرد جمعی به شکل مناسبی استفاده شود، دانش‌آموزان کمتر آسیب می‌بینند.

وزن آموزش و پرورش در کنکور افزایش یابد

حیدری درباره ضرورت نظارت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر سؤالات کنکور بیان کرد:‌ درست است که سازمان سنجش می‌خواهد دانش‌آموزان را برای دانشگاه انتخاب کند اما بدین معنا نیست که کاملاً از آموزش و پرورش مجزا شوند؛ معتقدم نباید مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش جدا از سازمان سنجش باشد؛ بهتر است سازمان مستقلی زیرنظر ریاست جمهوری برای برگزاری کنکور و امتحانات نهایی ایجاد شده و همزمان از پتانسیل وزارت علوم و آموزش و پرورش استفاده شود.

وی گفت: بعد از انقلاب سه نظام آموزشی تغییر کرده است اما برخی اساتید دانشگاه‌ها در جریان این تغییرات نیستند و یک معلم ریاضی که سؤال کنکور را می‌بیند، متوجه می‌شود فردی که سؤال را طرح کرده است اصلاً در جریان کتاب‌های درسی نبوده است. وزن آموزش و پرورش در طراحی سؤالات باید بیشتر باشد به این دلیل که فضای دبیرستان را می‌شناسند.

باید سؤالات خارج از کتاب درسی حذف شود

آناهیتا کمیجانی؛ عضو شورای تالیف کتاب ریاضی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به بررسی سؤالات ریاضی کنکور سراسری ۱۴۰۰ گفت: نتیجه بررسی را به سازمان سنجش ارسال کردیم؛ مولفان کتاب ریاضی بیشتر از همه به کتاب اشراف دارند؛ در کنکور امسال بحث این است که این میزان سؤال خارج از کتاب، اشتباه و بدون گزینه صحیح، ضربه‌های بسیار جدی به دانش‌آموز وارد کرده است.

وی افزود: حداقل اقدام سازمان سنجش برای جبران ضرر و زیان دانش‌آموزان، حذف سؤالات خارج از کتاب درسی است؛ بحث ما اعتماد عمومی است؛ موضوع کلان‌تر از چهار یا پنج تست کنکور است، هم‌اکنون معلمان مدارس در مظان اتهام قرار گرفته‌اند؛ درس ریاضی برای رشته ریاضی بسیار مهم است. وقتی دانش‌آموز رشته ریاضی با هشت سؤال خارج از کتاب مواجه شده و نمی‌تواند آن را حل کند، تصور می‌کند که معلم به خوبی آموزش نداده است! هم‌اکنون معلمان می پرسند که سال آینده چه چیزی درس بدهیم؟ در این چند روز، بارها با بنده من تماس گرفتند که برای سال آینده چه کار کنیم؟ این روند باعث می‌شود آموزش‌ ریاضی ما به سمت بی‌چارچوبی و بدون حد و مرز بودن برود!

کمیجانی متذکر شد:‌ می‌پذیریم که تعدادی از سؤالات باید دشوار باشد تا دانش‌آموزان را دقیق سنجش کنند اما وقتی تعداد زیادی از سؤالات دارای اشکال و بسیار دشوار است، فرقی بین دانش‌آموز خیلی خوب با دانش‌آموزان متوسط و ضعیف نیست چرا که همگی از سؤال عبور کرده و پاسخ نمی دهند! خواسته ما حذف ۸ سوال خارج از کتاب درسی و یک سوال اشتباه است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    بخاطر ریاضی کلا تحصیلاتم خراب شد البته اشتباهات خودم ک به آدمای بی ارزش نزدیک شدم و فقر شدید هم‌ بود اما واقعا امیدوارم نوجونا ریاضیات و خوب بخونن تو دبیرستان، شاید تو‌محل کار ۴ عمل اصلی ضرب و جمع و.... بیشتر کارآمد باشه اما برای ورود به بازار کار مثل آزمون استخدامی لازمتون میشه یا حتی تو شرکتای خصوصی اگه سر کلاسم بخاطر کم کاری شدید معلم و حضور دانش آموزای نخاله مایه دار نتونستین بخونین و یادبگیرین کلاس عوض کنین و با کار کردن کلاس بیرون برید تا بتونین یاد بگیرین.
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 8
    کلا بیشتر ایرانیا در درس ریاضی و همینطور فیزیک خنگ محضن و متاسفانه نژاد آسیایی در این زمینه حرفی برای گفتن ندارن.ایران فقط پزشکان بیسواد مردم خفت کن تولید میکنه.
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      10 2
      خنگی خودت رو به دیگران تعمیم نده.همه رو به کیش خود مپندار
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 7
      دوستمون حقیقتو گفته شما چرا دردت اومده آقای انیشتین
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 2
      از کجا به این نتیجه رسیدی که کلا ایرانی ها . . .. . طبق کدام کار آماری ؟؟ شما و احتمالا اطرافیانت در ریاضی بقول خودت خنگ بودی چرا به کل کشور تعمیم میدهید ؟؟
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 2
      تو که اطلاعات نداری بیخودی حرف نزن !! خواجه نصیر، شیخ بهایی، عمر خیام، خوارزمی و در عصر کنونی پرفسور هشترودی و پرفسور میرازاخانی ایرانی بودند. هیچ می دانید ارزش و جایگاه جایزه فیلدز که به ریاضی دانان اعطا میشود در علوم ریاضی از نوبل ریاضی برتر است. و هیچ میدانی که نخستین زنی که در دنیا مفختر به دریافت جایزه فیلدر شد مریم میرزا خانی است بهتره شرایط خودت و اطرافیانت را به کل ایرانیان تعمیم ندهی
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 4
      مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ – ۲۳ تیر ۱۳۹۶) ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل کنشگری در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن[۴] و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.[۵] زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه سیمپلکتیک بود. مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برندهٔ مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمرهٔ کامل را به دست آورد.[۲] وی نخستین دانش آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت.[۶][۷] او سپس در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ ریاضی از دانشگاه شریف و دکتریِ خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز، گرفت.[۸][۹] از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریهٔ پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد.[۱۰] میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر[۱۱][۱۲] از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزهٔ کلی بود. وی از یازدهم شهریورماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود.[۱۳] پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود. سال‌روز تولد مریم میرزاخانی ۲۲ اردیبهشت (دوازدهم مه) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شد.[۱۴]
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 2
      مریم م. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل کنشگری در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن[۴] و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.[۵] منبع ویکی پدیا
    • DE ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 2
      بعنوان کارشناس ارشد آموزشی برعکس ایرانی ها تو درس ریاضیات هوش خوبی نشون میدن. بدبودن ریاضیات یک دانش اموز ، ضعف دانش اموز نیست بلکه کارنامه تدریس ضعیف معلم و نامناسب بودن کتاب درسیه که ناقص نوشته شده. مشکل از نویسندگان کتابهای درسیه که مراحل عملیات رو قدم به قدم تشریح و توضیح نمیدن و دانش آموز رومطلقا به یک معلم وابسته میکنن و این خیلی خطرناکه اگر معلم کارش رو درست انجام نده.دسته ای از معلم ها هم به روش تدریس و تفهیم مسلط نیستند و خودشون ضعف دارند. اگر کتابهای درسی باکیفیت نوشته بشه و مراحل عملیات توصیح و تشریح بشه بطوری که اگر دانش اموز به تنهایی خودش کتاب رو بخونه و تمرین کنه و یاد بگیره و اینقدر وابسته معلم نباشه توفیق حاصل شده. دوما درایران ریاضیات کاربردی خیلی کم استفاده میشه که یک مشکل بزرگی هست، برعکس در کشورهای صنعتی برای رشته های هنرستانی و فنی و حرفه ای خیلی از ریاضیات کاربردی استفاده میشه و برای خیلی از مشاغل واقعا کاربرد داره. برای معلم ها لازمه علارغم مدرکشون دورهای منظم ضمن خدمت روش تدریس و غیره گذاشته بشه تا بتونن ریاضیات و هندسه پایه رو کاملا به اش مسلط و خوب درس بدن تا دانش اموزها اینقدر تجدیدی نیارن زیرا روحیه تحصیلی و روانی شون اسیب شدید می بینه. خوبه برای بالا بردن کیفیت معلم ها در سطح استانی و کل کشور برای همه معلمان و دبیران ریاضی یک مسابقه گذاشته بشه تا مجبور بشن به خودشون یک کم بیشتر زحمت بدن. این قلقک ها باعث میشه معلم ودبیران ریاضی از خواب بپرن و بیشتر فعال باشن تا دانش آموزان مزه شیرین موفقیت روبچشن. یک راهکار دیگه اینه هر سال یکبار معلم ودبیران ریاضی باهم مباحثه تدریس داشته باشند تا خلاقیت های جدیدشون روباهم معاوضه کنن.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 4
      بعضیا میان از پروفسور فلان و بهمان حرف میزنن.. در شهر کورها، یک چشم پادشاهه..ولی خداییش اینایی که مثال زدین نابغه نبودن این بخاطر کودن بودن بقیه در ریاضیات بوده که هوششون بیشتر به چشم اومده.
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 3
    خیلی الکی هست وقتی یک ماشین حساب همه کاری را انجام می‌دهد
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 0
      معلوم میشه تفاوت جمع و تفریق ( حساب) با ریاضیات را نیمدانی. همان ماشین حساب و کامپیوتری که به کمک ان خرید روزانه ات را حساب میکنی حاصل مجموعه ای از علوم و فناوری است که پایه اکثر انها ریاضیات است.
    • مدرس دانشگاه IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      اونی که شما بهش میگی ریاضی، محاسبات معمولیه فقط! ریاضی یک علم بسیار عمیق تر و مفهومی تر از چیزیه که در ذهنت نشسته! علمیه که چه بسا هیج کاری به اعداد هم نداشته باشه و شما بر اساس یک سری حقایق روابطی رو اثبات یا رد میکنی. و این جایی هست که ریاضی معنا پیدا میکنه. مطالعه چنین مباحثی میتونه یک بازی ذهنی عالی باشه جهت نظم دادن به ساختار فکری شما. حتی اساتیدی مثل علامه حسن زاده نیز تشویق میکنن افراد رو به درگیر شدن با ریاضی!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    علت ریاضی گریزی معلم بد و شیوه تألیف بد کتاب است. من بعد از بیست و چند سال با دیدن چند ویدیو از یک استاد خوب تازه به ریاضی علاقمند شدم.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 1
    بطور کلی جامعه و ملت احساساتی منطق پذیر نیست هرچند که عوامل و فاکتورهای زیادی در این امر دخیل هستند و نمی شه بعنوان اصلی کل به کل جامعه تعمیم داد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس